HAWAJE/ MOJE PODRÓŻE/ USA

URLOP NA HAWAJACH – JAK ZORGANIZOWAĆ? INFORMACJE PRAKTYCZNE

Kolejne marzenie spełnione – poleciałam na Hawaje! Ci, którzy obserwują mnie na Instagramie wiedzą, że przełom kwietnia i maja spędziłam na Hawajach <3 Hawaje zachwyciły mnie totalnie, ale również mocno zaskoczyły – przede wszystkim różnorodnością krajobrazów. Hawaje mają wiele twarzy – to nie tylko piękne plaże i wysokie palmy! Mam mnóstwo materiału z wyjazdu, którym pokażę Wam różnorodność wysp, także spodziewajcie się w najbliższym czasie hawajskiego klimatu na blogu🤙🏼

Jak dolecieć na Hawaje? Bilety lotnicze

Jeśli chodzi o możliwe połączenia z Polski na Hawaje to jest ich całkiem sporo. Dwa, według mnie najwygodniejsze, to Warszawa – Tokio – Honolulu oraz Warszawa – Los Angeles – Honolulu i właśnie to drugie połączenie wybrałam podczas swojej podróży. Dlaczego te dwa są najwygodniejsze? Zarówno do LA, jak i Tokio można lecieć bezpośrednio z Warszawy na pokładach LOT-u, co zdecydowanie podnosi komfort podróży i skraca jej czas – mamy tylko jedną przesiadkę. Ja wybrałam lot przez Los Angeles, ponieważ mimo, iż zarówno z LAX, jak i lotniska NRT jest dokładnie ten sam czas podróży na Hawaje (6 godzin), to jednak ze Stanów jest więcej możliwych połączeń. Poza tym, lecąc do Los Angeles z samolotu możemy podziwiać Grand Canyon, Wielkie Jezioro Słone w stanie Utah, rzekę Kolorado, czy z daleka Las Vegas.

Ile trwa podróż na Hawaje?

Bezpośredni lot z Warszawy do Los Angeles trwa 12 godzin – różnica czasu między Polską, a LA wynosi – 9 godzin. Lot z Los Angeles do Honolulu trwa 6 godzin, ale tu również jest zmiana strefy czasowej o -3 godziny, co daje w sumie -12 godzin różnicy względem Polski.

Jakie linie lotnicze na Hawaje?

Tak, jak wspominałam z Warszawy do Los Angeles oraz z Los Angeles do Warszawy leciałam Dreamlinerem LOT-u. Z Los Angeles do Honolulu leciałam na pokładzie A330 Hawaiian Airlines, a z Honolulu do Los Angeles z powodu braku wolnych miejsc w Hawaiian, leciałam liniami United Airlines na pokładzie B737-800. Zdecydowanie polecam pokonywać tę trasę liniami Hawaiian Airlines. Po pierwsze – są znacznie tańsze niż United, po drugie mają większy, a co za tym idzie bardziej wygodny samolot, w którym można spokojnie się przespać. Po trzecie w ofercie Hawaiian w klasie ekonomicznej wliczona jest mała, słodka przekąska oraz kanapka na ciepło. W United dostaniecie tylko mały kubeczek wody, siedzenia są znacznie mniejsze i zdecydowanie mniej jest miejsca na nogi.

Dokumenty potrzebne do wyjazdu na Hawaje

Aby wjechać na teren Stanów Zjednoczonych – a Hawaje do Stanów Zjednoczonych należą – trzeba mieć ważny paszport i amerykańską wizę. Jej wyrobienie nie jest trudne, a Polacy najczęściej dostają wizę od razu na 10 lat, więc zdecydowanie warto ją wyrobić, jeżeli planujecie podróże do USA.

Koszt związany z rozpatrzeniem wniosku wizowego to 160 dolarów i – uwaga – nie podlega zwrotowi, nawet jeśli z jakiejś przyczyny wizy nie dostaniecie. Jest to opłata za rozpatrzenie wniosku wizowego, a nie za wydanie wizy. W prosty sposób wszystkie kroki ubiegania się o wizę pokazane są w filmiku przygotowanym przez LOT. Bo wierzcie – wyrobienie wizy to naprawdę nic skomplikowanego. Więcej o amerykańskiej wizie piszę w tym wpisie.

Transfer na lotnisku w Los Angeles LAX

Samoloty LOT-u lądują oraz odlatują z Terminala TB – Tom Bradley International Terminal (TBIT), zwanym również terminalem B. Z kolei Hawaiian operowany jest na Terminalu 5. Żeby do niego dojść, należy wyjść przed Terminal B i przejść kawałek, aż pojawi się informacja o liniach Hawaiian Airlines.

Transfer na lotnisku w Honolulu HNL

Hawaiian Airlines swoje check-iny i stanowiska odprawy posiada na Terminalu 1. Tutaj macie listę wszystkich lotnisk z przypisanymi terminalami. Na poziomie przylotów, na zewnątrz znajduje się przystanek autobusowy. Do turystycznego centrum Honolulu – Waikiki – z lotniska dojeżdża autobus nr 19, ale uwaga! Czekają w nim na Was pułapki. Po pierwsze – biletomat nie wydaje reszty. Pojedynczy bilet kosztuje 2,75$ i ważne jest posiadanie tutaj ćwierćdolarówek. Jeśli będziecie mieli 20$ tyle właśnie zapłacicie za bilet – nie dostaniecie reszty. Druga pułapka jest taka, że do autobusów miejskich nie wolno wchodzić z walizkami. Teoretycznie. Bo w praktyce my jechaliśmy tak 3 razy, ale mieliśmy farta i trochę wybłagaliśmy. Jeśli spieszycie się na samolot, zamówcie taksówkę. Z autobusem nigdy nie wiadomo. Jeśli macie wybierać między Uberem, a Taxi, spróbujcie z tym drugim. Uber jest droższy i nie ma opcji targowania w przeciwieństwie do Taxi. Uber z lotniska na Waikiki kosztuje około 25 – 30$. Za taksówkę zapłaciliśmy 20$.

Jeszcze mała podpowiedź do samego autobusu – wsiada się zawsze pierwszymi drzwiami, a wysiada środkowymi. Bilet kupujecie przy wejściu, u kierowcy w biletomacie. Zasada jest taka, że autobus zajmuje się od końca. Nie stoimy, jeśli są wolne miejsca siedzące. Jeśli chcemy zatrzymać autobus na żądanie, ciągniemy za linkę powieszoną pod oknami. W amerykańskich autobusach, zamiast przycisku STOP są właśnie takie linki. Gdy autobus się zatrzyma, popychamy środkowe drzwi, żeby je otworzyć. Nie otwierają się automatycznie!

Komunikacja miejska w Honolulu

Komunikacja miejsca w Honolulu jest bardzo dobrze rozplanowana i w zasadzie w większość miejsc możemy dojechać autobusem. Bilet jednorazowy kosztuje 2,75$. Jeśli planujecie więcej niż jeden przejazd w ciągu doby, polecam kupić daily ticket za 5,5$. Bilet ważny jest w dniu zakupu, czyli jeśli kupicie go w poniedziałek o 22 to będzie aktywny tylko 2 godziny do północy. Na bilecie wielkimi literami napisana jest data oraz dzień zakupu. Bilet oczywiście okazuje się kierowcy podczas wsiadania do autobusu.

Nocleg na Hawajach / Waikiki

Podczas tego wyjazdu mieliśmy mega szczęście, że znaleźliśmy hotel, w którym spaliśmy. Cały pobyt na O’ahu mieszkaliśmy w hotelu Royal Grove Waikiki, zlokalizowanym 1,5 minuty od plaży Waikiki. Za pierwsze dwie noce, za pokój trzyosobowy zapłaciliśmy 160$. Obsługa hotelowa jest bardzo w porządku. Mieliśmy zameldować się w hotelu w piątek wieczorem, ale przez to, że nie zdążyliśmy na samolot, zameldowaliśmy się dopiero w sobotę. Babka w recepcji „przepisała” nam tę jedną noc do przodu, dzięki czemu zapłaciliśmy tylko za te noce, kiedy faktycznie z hotelu korzystaliśmy.

Pierwsze dwie noce mieszkaliśmy w pokoju na 3 piętrze, z balkonem z widokiem na plażę i ocean. Jedną noc spędziliśmy na parterze i tych pokoi nie polecam, bo są strasznie ciemne i takie przytłaczające – posiadają za to małe ogródki. Ostatnie 4 noce spędziliśmy na piątym piętrze w mega dużym pokoju typu studio z dwiema sypianiami, aneksem kuchennym i łazienką. Niestety bez balkonu. Za ten ostatni płaciliśmy 115$ za noc, ale wielkość pokoju i lokalizacja hotelu były tego warte. Pokój ten zmieści 8 osób, więc może wyjść naprawdę tanio przy większej ekipie. W pokojach są dostępne czyste ręczniki i mini kosmetyki do kąpania. W holu znajdują się ręczniki plażowe dla gości oraz bezpłatne Wi-Fi. Tuż przy hotelu znajdują się 3 sklepy, w tym dwa duże ABC Store, w których dostaniecie wszystkie artykuły pierwszej potrzeby, jedzenie oraz pamiątki.

Sklepy/zakupy na Hawajach

Zarówno w Honolulu. jak i całej wyspie O’ahu oraz Maui głównymi sklepami są: 7eleven (spożywczy), ABC Store (średniej wielkości, ale jest tu wszystko) oraz Walmart – ogromny supermarket, w którym dostaniecie absolutnie wszystko, w najlepszych cenach. Do Walmartu z Waikiki dojedziecie autbusem nr 13. ABC znajdują się niemalże na każdym rogu wzdłuż plaży Waikiki. W Honolulu znajdują się też 4 TJ Maxx’y z naprawdę dobrymi cenami. Jeśli chcecie na Hawajach udać się na shopping, polecam odwiedzić właśnie te sklepy.

Internet mobilny na Hawajach

Mimo, iż w naszym hotelu dostępne było bezpłatne Wi-Fi, już pierwszego dnia pobytu w Honolulu zdecydowaliśmy się wykupić pakiet internetu mobilnego. Za kartę sim z amerykańskim numerem, z którego można było dzwonić i pisać smsy oraz nielimitowanym internetem na 6 dni zapłaciliśmy 60$ i był to jeden z lepszych wydatków na Hawajach, ponieważ nie wyobrażam sobie podróży między hawajskimi wyspami nie mając dostępu do internetu. Jeśli myślicie o wykupieniu internetu mobilnego, weźcie ze sobą drugi telefon (chyba, że macie dual sim), włóżcie do niego kartę i udostępnijcie hot-spota swoim towarzyszom podróży. My właśnie w ten sposób korzystaliśmy z wykupionego pakietu.

Wifi na lotniskach LAX, HNL, OGG

Na wszystkich lotniskach, na których byłam podczas tej podróży, tj. LAX w Los Angeles, HNL w Honolulu oraz OGG na Maui jest dostępne, nielimitowane, darmowe Wi-Fi.

Wypożyczenie auta na O’ahu

Wypożyczając auto w Honolulu korzystaliśmy z wypożyczalni Alamo. Rezerwację auta robiliśmy przez ich stronę internetową. Koszt wypożyczenia auta średniej klasy wynosi od 35$ do 70$ za dzień. My wybraliśmy nowego Volkswagena Jetta, a jego wypożyczenie kosztowało nas 60$ za dzień. Auto należy zwrócić do godziny 19. Koszty paliwa za jeden dzień wynoszą ok. 15$ – 20$. Auto najlepiej rezerwować z samego rana albo wieczór wcześniej.

Ceny na Hawajach

Walutą obowiązującą na Hawajach jest dolar amerykański. Jeśli chodzi o ceny, Hawaje są drogie. Naprawdę drogie. O ile same noclegi można znaleźć jeszcze nie w nie najgorszej cenie, o tyle wszystko pozostałe – szczególnie jedzenie, jest drogie.

Przykładowe ceny:

• Zestaw w Maku – 7 $
  • karta sim z internetem no limit na 6 dni – 60$
  • wypożyczenie auta na 1 dzień – od 35$

Pamiętajcie, że wszystkie ceny w USA podawane są bez TAX-u, który jest doliczany przy kasie, więc cena zawsze wyjdzie wyższa. W restauracjach/ knajpkach dochodzi jeszcze napiwek – minimum 15 %. Ja przez 8 dni, nie wliczając biletów lotniczych wydałam prawie 5 000 zł, zakładając, że wydam 2 000 zł. Jeśli polecicie do Honolulu i będzie tylko tam, opalając się, czy poruszając po mieście komunikacją miejską – wydacie mniej. Jeśli chcecie być ciągle w drodze i zwiedzać – wydacie minimum tyle, co ja.

Pogoda na Hawajach

Hawaje leżą w strefie klimatu zwrotnikowego morskiego co sprawia, że pogoda jest tu świetna przez cały rok. Średnia temperatura wynosi ok. 23º-25º C. Przez cały rok panują tu idealne warunki do surfowania, czy nurkowania. Przelotne deszcze zdarzają często, ale trwają kilka minut. Typowy sezon letni na Hawajach trwa od czerwca do września. Podczas mojego pobytu temperatura oscylowała w okolicy ponad 30º stopni w dzień i 20º w nocy, przy czym klimat jest na tyle wilgotny, że nie jest duszno tak, jak przy upałach w Polsce. Ważne jest jednak, aby zawsze mieć przy sobie butelkę wody i generalnie dużo tej wody pić. Ja piłam jej za mało i czułam się odwodniona, a czasem kołowało mi się w głowie. Jeśli planujecie zwiedzanie wysp – zabierzcie ze sobą butelkę z filtrem na wodę. Na wyspach jest wiele publicznych dystrybutorów wody, a w drodze nie zawsze jest gdzie kupić wodę, kiedy jej potrzebujemy.

Jeśli zastanawiacie się, jakie wziąć ze sobą ubrania to bez wahania odpowiem – letnie! Bluza i długie spodnie przydadzą się do samolotu, ale miejscu gwarantuję, że ani razu nie założycie niczego z długim rękawem – nawet wieczorem. Im bardziej przewiewne ubrania tym lepiej. Jako buty najlepiej sprawdzają się japonki 🙂 Must have to nakrycie głowy – na Hawajach słońce naprawdę mocno grzeje. Zabierzcie też koniecznie albo kupcie na miejscu coś do opalania. Moja skóra, mimo w miarę ciemniej karnacji, momentalnie przyjmowała słońce, choć smarowałam się filtrem 20 co godzinę – czułam palenie słońca na rękach i nogach.

Informacje praktyczne

• Na Hawajach niemalże wszędzie obowiązuje zakaz palenia papierosów. Mandat za palenie w miejscu publicznym wynosi 500$. Podobnie jest z piciem alkoholu na plaży. Wzdłuż plaż nie ma ani jednego baru z drinkami.
  • Na Hawajach pływają rekiny, a dokładnie rekin tygrysi – największy z żarłaczy. Potrafią podpływać nawet na głębokość 3 m. Zachowajcie więc ostrożność wchodząc do wody. w 2013 roku odnotowano kilka śmiertelnych przypadków ataku rekina na turystów. Na każdej plaży stoją tabliczki ostrzegające przed rekinami. My, pływając jakieś 60 m od brzegu widzieliśmy małego rekina tygrysiego. Bądźcie ostrożni!
  • Zaopatrzcie się w przynajmniej dwie karty płatnicze, a jeśli korzystacie z wirtualnego kantoru, sprawdźcie godziny księgowania przelewów. Ja przez nieuwagę i dni wolne w Polsce zostałam na całą dobę bez dostępu do pieniędzy (kasa z konta złotówkowego zeszła, a na dolarowym się nie pojawiła). Zdecydowanie polecam korzystać z Revoluta. Wypłaćcie też w kantorze w Polsce dolary. W każdym bankomacie na Hawajach naliczana jest prowizja za wypłatę od 3,5$ w górę. Gotówka przyda się w sklepach z pamiątkami, w niektórych food trackach, czy komunikacji miejskiej. W wielu sklepach kartą można płacić dopiero od 20$.
  • Zdecydowanie droższą wyspą jest Maui – na O’ahu i w samym Honolulu jest znacznie taniej.
  • Językami urzędowymi na Hawajach są angielski oraz hawajski.
  • Dzień dobry po hawajsku to aloha, dziękuję to mahalo. Jednak aloha używa się też na pożegnanie albo pozdrowienie drugiej osoby. Innym rodzajem powitania/pozdrowienia na Hawajach, które musicie znać jest shaka, czyli gest z uniesionym małym palcem i kciukiem. Oznacza dzień dobry, do widzenia, ok, powodzenia, dziękuję, luz, miłego dnia. Hawajczycy używają go non stop!
  • Hawaje składają się z 137 wysp, ale tylko 7 z nich jest zamieszkanych: O’ahu, Hawai’i, Moloka’i, Maui, Ni’ihau, Kaua’i oraz Lānaʻi. Ja odwiedziłam O’ahu i Maui.
  • Ponad 40% mieszkańców Hawajów to Azjaci (w większości Japończycy).

Ważny adres!

Konsulat Honorowy Rzeczypospolitej Polskiej w Honolulu

konsul honorowy: Bożena Jarnot (język konsula polski, angielski)

Stany Zjednoczone, Honolulu, 2825 South King St., Suite 2701, Honolulu, HI 96826

Tel.: (001-808) 955-4488 Tel.: (001-808) 225-1115 (kom.) Tel.: +1 (808) 955-4567 Faks: +1 (808) 942-57-26

Rzućcie okiem na pozostałe wpisy z Hawajów!